15 april 2009

Det är frågan det!

Jag vill vara en lärare som ställer bra, intressanta och utvecklande frågor.

Öppna frågor.
Frågor som är genuina.
Frågor som leder vidare.
Frågor som utmanar elevernas tänkande.
Frågor som eleverna vill svara på.


Är jag bra på att ställa sådana frågor och hur vet jag det i sådana fall?
Nej jag tror inte det.
Ibland är hela klassrummet tyst när jag ställer en fråga, ibland är det många som vill säga något.

Jag undrar hur jag blir en bra "frågare"?

Bild: Öpedagogen

4 kommentarer:

Morrica sa...

Ibland funkar det ännu bättre att inte fråga, utan bara ställa fram något. En tomat eller en dödskalle, t ex, och så vänta på vad de ställer för frågor.

Inte alltid, men ibland.

Öpedagogen sa...

Ahh, det har jag aldrig provat, låter spännande.

L sa...

Ställ frågor som du verkligen undrar över, inte frågor där du redan har ett svar. Frågorna blir genuina och öppna när du inte vet svaret utan lär dig av frågan. "vad tänker du på när jag säger decimaltal? Hur skulle du gjort om du....Vad tycker du är svårt med...Vad tycker du är lätt med...." Det som du vill berätta berättar du, istället för att låta eleverna gissa vad du tänker :) Det fungerar oftast för mig men det är klart ibland hamnar man där ändå ;)

annemarie sa...

Jag tar alltid tillbaka de sämre frågorna - säger till mina elever - detta behöver ni inte svara på - och så letar jag efter nya som är öppna och mer tillåtande...Anne-Marie