19 februari 2009

Vem ska bort?

Jag skulle bara visa eleverna hur Smartboarden fungerade, vi hade några minuter över, och helt plötsligt hade vi en bra lektion. Jag klickade slumpmässigt fram en bakgrund, lade till några kameler och vips så hade det blivit "Vem ska bort?". Det fiffiga var att inte mitt svar blev det enda rätta svaret. Eleverna kom på fler och fler bra motiveringar till att en skulle bort. När vi gjort det ett tag bad eleverna om fler. Jag plockade fram en ny bakgrund och hittade djur som började på bokstaven "A" (går på ett litet kick). Den lösningen kom inte eleverna på, men deras förslag var mycket mer kreativa än mitt svar. Sedan ville eleverna göra själva, och det fick de. Vi hade absolut inte tid till att gå till matsalen, fast det var lunch. Bilden ovan gjorde en elev och det var romen som skulle bort, för dom var minst.
Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

Anna - lärare för nyanlända sa...

Vad härligt med sådan kreativitet! =)