10 februari 2009

"IQ klass"

I en grundskola i Nederländerna går elever med högre IQ än 120. Läraren för denna klass berättade att slocknade stjärnögon åter hade börjat gnistra efter att de fått göra entre i denna klass. Tidigare, när eleverna gått i en "vanlig" klass, satt en del och drömde medan andra agerade utåt. Nu lägger dessa elever sin energi på sitt skolarbete, de blir utmanade där de just befinner sig i sin kunskapsutveckling. Det är ett tänk i Vygotskijanda - jag gillar det.

Varför ska det bara satsas på de elever som behöver mycket hjälp? Fram för fler klasser som denna - vad de sedan ska kallas - det är en helt annan diskussion ...

6 kommentarer:

joha88 sa...

Så sant. Vi missar ofta elever med särskilda behov och då framför allt de sk mer begåvade eleverna som inte får till räckligt mycket utmaningar.
Jag gillar också idé. Kanske något för en universitetsstad som Lund att satsa på... hmmm

Öpedagogen sa...

Visst kan det vara något för Lund, men jag gillar idén med att börja redan i grundskolan. Tänk vad mycket samhället skulle tjäna på att ta tillvara dessa elever på ett tidigt stadium :D

Helena sa...

Jag tycker du har så rätt i dina funderingar. Jag tänker speciellt på en av mina elever i nian, en pojke med ADHD som är otroligt smart, han skulle absolut behöva större utmaningar än jag har tid och möjlighet att ge honom!

Öpedagogen sa...

Ja man skulle kanske starta en grundskola för lite mer begåvade barn. Men i Sverige får man ju inte tala om att någon är mer begåvad än oss andra - så debatten kommer att gå het ...

Mia sa...

Det här är en intressant fråga du...hmm. Jag har klurat en hel del på detta! Vi människor är olika - det är liksom meningen.. Det borde vara självklart att ALLA ska få utbildning anpassad efter sina förutsättningar, vad de än nu må vara! Ser hur lärarna sliter med de "svaga" (usch för det ordet...) eleverna i skolan, ser oxå hur min dotter som VILL lära sej mer sliter med att inte tappa lust och motivation när övervägande delen av hennes klass ligger på en annan "nivå" (gillar inte det ordet heller....men du förstår, jag vet.) Min äldste son med sin AS diagnos sov o sklolkade sej igenom hela sitt skolliv - nu i vuxen ålder läser han fysik o matte med stort intresse och är på väg in på Chalmers till hösten... Tänk om någon hade sett honom tidigt så han hade sluppit sitt helvete i skolan..?
Långt inlägg! Som jag sa; jag har funderat en hel del kring detta.. Frågan kvarstår dock alltid för mej; vilka instrument har vi för att fånga eleverna just där de befinner sig? Är inte IQ ett vääääldigt trubbigt mått...? ? ? Jo..för mej räcker det inte långt för att fånga in hela bilden av lärandet!
KRAM du engagerade dam!
Det är stimulerande att läsa och fundera här hos dej!!
= )

Öpedagogen sa...

Ja det är inte klokt vad skolan "slösar" med elevernas resurser. Är man inte"normal" faller man utanför ramarna. Det kanske är de elever som klassas "onormala" som faktiskt är de kreativa innovatörerna som samhället skulle behöva. Vad skönt att din son har kunnat ta revansch - men kanske på bekostnad av mycket annat. Ja vi kan fortsätta att fundera tillsammans - det brukar ju bli så mycket bättre då. KRAM!!!!