09 februari 2009

Google Earth 5.0

Igår uppdaterade jag Google Earth hemma och passade på att spela in min Hollandsresa. Det var enkelt och det blev en helt OK film för att vara första gången. Visade filmen för eleverna idag och efter att ha sett filmen blev suget efter Google Earth 5.0 ENORMT!!! Eleverna reste till Miami, Paris, Frihetsgudinnan, Thailand, Australien, kinesiska muren, Skåne och hem till dem själva. De kollade väder och såg på Nordamerika upp och ner - hahaha. Mina lärarfunderingar kring detta är just nu att eleverna ska få spela in sin drömresa med ett visst antal stopp. Jag funderar vidare ...

5 kommentarer:

Fröken T sa...

Vilken kul idé, känns fantastiskt när man kan fånga ögonblicket med eleverna. Tycker att Google Earth är fantastiskt och 5.0 helt spektakulärt, har inte jordklotet fått en vackrare blå färg i den här versionen?

Öpedagogen sa...

Ja visst är det fantastiskt. Det är bara så att läraren har för lite tid att sätta in sig i det. Jag vill ha mer tid eller mindre undervisningstid ;D

http://ankeli.pedagogbloggar.se/ sa...

Tänk så häfigt det är med Google Earth, att göra resor tillsammans på storbild i klassrummet.
Eller resa till ett land som är aktuellt av olika anledningar.
Sen tycker jag personligen att det är häftigt att kunna titta på ställen man varit på semester när man kommit hem igen, och sätter man nålar på ställen kan man åka både hit och dit. Världen blir helt plötsligt liten :-)

tina.tenggren@kub.trollhattan.se sa...

Samma här...det där med tidsbristen alltså, vill hinna med massor plus lite till. Men blir undervisningstiden mindre så blir det mindre tid med eleverna och minskar planeringstiden så blir det man skall göra varken "nyttigt eller gott", en hopplös ekvation alltså

Öpedagogen sa...

Ankeli:Ja Google Earth öppnar möljigheter i det lilla klassrummet.
Tina: Ja ekvationer är svåra att lösa men oftast brukar man klura ut dem ;D