19 februari 2009

En svunnen tid


Tankarna for tillbaka i tiden när jag i morse letade i vårt materialrum. Jag hittade pennstift och undrade hur länge sedan de användes i skolan. Jag hade önskat att jag även hade fått tag på själva pennskaftet. Tänk att få hålla i ett avskaft pennskaft som något barn hållit i för så länge sedan. Jag såg framför mig tysta elever som plitade och doppade sina pennor i bläck. Jag såg förklädesklänningar och flätat hår. Jag såg bläckplumpar och jag hörde suckar. Jag såg elever som gått i våra korridorer och klassrum under 130 år tillbaka i tiden. Tänk om väggar kunde prata. Då skulle jag få ta del av hela Sveriges skolhistoria.

Tänk ... det är långt i tid mellan pennor som doppas i bläck och dagens digitala skrivredskap.

3 kommentarer:

Morrica sa...

Det är lång tid, och ändå bara ett ögonblick. Madickens värld är inte längre bort än att vi kan känna igen oss i det mesta, stora som små.

Fascinerande, ta upp stiften och visa dem för eleverna och berätta för oss vad de säger, det vore kul att höra.

Öpedagogen sa...

Tack för idéen, återkommer om respons ...

Anna - lärare för nyanlända sa...

Vilken spännande idé du fick av Morrica!