12 februari 2009

En liten lapp blev så väldigt mycket







En inte alltför välplanerad lektion blev en superlektion.

Läste högt ur en bok för eleverna och kom till en sida där flickan i boken hittade en "lapp i kläderna". Genast fick jag idéen att se om vi också hade lappar i våra kläder. Vi vände ut och in på oss själva och hittade massor med lappar. Jag har pratat mycket med eleverna om att det finns text överallt omkring oss och nu insåg vi även att vi går omkring och bär på text. Vi läste på lapparna, det stod på engelska, vi lärde oss tvättsymboler, det var procent i olika klädmaterial, vi såg företagsnamn, tillverkningsländer och mycket annat. Tänk vad en liten lapp kunde göra - det blev en fantastisk lektion. Och det bästa - vi kunde koppla ihop skolkunskaper med vardagskunskaper - och det är ju det som skolan är till för.

5 kommentarer:

Janne sa...

KUL IDÈ. Jag kanske stjäl den av dig...Varför inte en fotoutställning med lappen som tema? Jag kan tänka mig att gå vidare i SO och söka reda på landet, pricka in klädernas ursprung på världskartan. Det växer. Tack för tipset!

Öpedagogen sa...

Varsågod... Jag hade också tänkt en fortsättning. Att resa med Google Earth för att landa i alla tillverkningsländer.

Erica sa...

Det var en riktig höjdaride. Stjäl den rakt av!! och länkar förstås... ;)

Öpedagogen sa...

Håll till godo - kul att jag kan var en idékälla....Skriv gärna i din blogg så får jag höra hur det gick...

Sandra Wissting sa...

TP = tröskelpedagogik. Funkar utmärkt ibland. Kul idé! Snor den kanske oxå... =)