08 februari 2009

Åter hemma

Så har jag åter satt min fot på ön igen. Jag är helt omtumlad efter mina dagar i Zandvoort am Zee, någon mil öster om Amsterdam. Innan jag reste såg jag mest fram emot resan, hade inga större förväntningar. Men nu .... jag är så fullproppad med intryck, tankar, frågor, funderingar, möjligheter. Att få möjlighet att träffa lärare från Europas alla hörn (Finland, Norge, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Tyskland, Malta, Cypern, Portugal, Italien, Slovenien, Rumänien, Skottland, Irland, England, Polen, Lettland) har varit helt FANTASTISKT!! och alla som var där har fått nya lärarkollegor runt om i Europa. Och som vi har diskuterat:


  • läroplaner

  • skollunch

  • skoltider

  • innehåll

  • lärarlöner

  • IT

  • datoranvändning

  • engelska som andraspråk

  • formell undervisning

  • assistenter

  • oroliga elever

  • PISA
  • rastvakta eller inte

  • vad ingår i arbetstiden?

  • .... och mycket mer

Jag inser att alla lärare i Europa har en arbetsdag som i stort är ganska lik vår egen situation här hemma i Sverige. Vi har samma frågor och funderingar kring elever och skola. Visst finns det olikheter, men jag tror ändå att likheterna är större än olikheterna. Vill du veta mer, läs gärna om e-Twinning här.

Vill också passa på att hälsa till M och A, två svenska lärare som jag lärde känna i Holland :D

Så här dagen efter kan jag ännu inte riktigt få grepp om vad jag ska skriva här. Men jag återkommer när jag har tittat igenom mina anteckningar och kan delge mer specifikt vad vi har diskuterat.
Bild: Öpedagogen

3 kommentarer:

IT-mamman sa...

När du har smält allt vill jag hemskt gärna veta mer. Men först när du har landat och fått vila och allt det där.

Öpedagogen sa...

Ja det lär ta ett par dagar innan jag lär få fram något vettigt om själva resan - men jag återkommer ;D

Anna - lärare för nyanlända sa...

Åh, jag vill också jättegärna läsa mer om alla intryck! Vilken spännande resa!