24 januari 2009

Vuxenansvar

Så har jag då läst Mediarådets skrift "Ärligt, härligt eller förfärligt?" (se föregående inlägg). Det är givande att läsa andras forskning, reflektioner och tankar. Det skapar nya tankar och reflektioner hos mig som läsare och förhoppningsvis ny kunskap som jag kan ta med mig i min yrkesutövning. På s.22 tas mobbning på nätet upp. Ska skolan behöva bry sig om nätmobbning? Oftast sker inte mobbningen under skoltid utan hemifrån. Men som det står, även om det sker hemma är det vi i skolan som får reda ut det. I skriften ställs frågan om det står något om internetmobbning i våra likabehandlingsplaner. Intressant tanke. Oavsett vad vi tycker om den digitala kommunikationen så är den ständigt närvarande. SÅ VAD BEHÖVER VI I SKOLAN GÖRA??? Jag blir genast nyfiken på vad mina elever har mött inom detta område. Jag ska fundera ut något bra och sedan kommer jag av ren nyfikenhet diskutera detta med eleverna. Vad har de mött? Vad skrivs? Känner de till någon som nätmobbats? Har de själva gjort det? (Det vet jag för jag har själv haft diskussioner om detta med elever som skickat mindre trevliga SMS till varandra).

När jag sedan läser vidare kommer det upp ett alldeles lysande förslag på s. 24 + 39. "Låt era elever ha workshop med er (lärarna/vuxna) om hur de använder nätet". Jag tycker det låter väldigt spännande. Om eleverna själva får visa och presentera hur de använder nätet kommer många tankar, funderingar och frågor väckas hos mig. Jag kommer att utvecklas tillsammans med mina elever. Jag tror också att de flesta skulle gilla idéen med att få visa vad just de gillar och besöker på nätet. Att sedan vidareutveckla detta, ta med föräldrar etc. - det skulle vara väldigt intressant.

Likaväl som vi frågar om vad som hände på fotbollsträningen eller i skolan ska vi som vuxna fråga vad som händer på Internet. Det är ett sätt att delta i barnens aktiviteter, för datorerna är i allra högsta grad en stor del av våra barns fritid och intressen. Vi som vuxna måste bara börja att inse det.

Vill passa på att avsluta detta inlägg med följande från skriften: "När det gäller det sociala umgänget handlar medier om precis samma saker som det verkliga livet. Vi vill visa upp vilka vi är och bygga en identitet".

Inga kommentarer: