27 januari 2009

Vi mös och log idag, eleverna och jag

Vi diskuterar mycket med våra elever om hur vi ska skapa ett bra klassrumsklimat, där alla elever trivs, vågar yttra sig och där det är bra arbetsro. Diskussionerna just nu är hur alla ska kunna ta ansvar över sitt eget arbete, inte störa andra men däremot hjälpa varandra. Jag tycker att vi sakteliga hela tiden kommer en bit i rätt riktning.

Idag fick jag under matematiklektionen se hur flera elever agerade lärande förebild och hjälpte och förklarade för en annan elev. Jag log och myste när jag såg det. Vi diskuterade detta i slutet av lektionen och när eleverna insåg vad de hade gjort log och myste även de.


Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Erica sa...

Det är ju verkligen ett sånt klassrumsklimat man vill ha. Härligt!
Såg på en skola skyltar som sa:
Om jag sköter MITT så sköter du DITT och så kan alla sköta SITT

... men inte vill vi väl riktigt ha det så, det blir ju så "sköt dig själ och skit i andra", inte nice, tycker jag

Öpedagogen sa...

Nej så vill i alla fall inte jag ha det. I diskussion med eleverna kan vi skapa förändring.