21 januari 2009

Tom vägg

När jag inte är ägare av det jag brukar äga, så saknas denna tingest och jag inser att jag använder den ofta. För tillfället har jag ingen whiteboard i mitt klassrum. Den är nedtagen i väntan på Smartboarden. En tom vägg i klassrummet "skriker" på att bli använd. Det känns som om jag har vänt ryggen åt denna vägg. När jag ska förklara och vänder mig mot väggen där whiteboarden suttit, inser jag att jag inte kan skriva upp, varken mina eller elevernas tankar. Ett klassrum utan whiteboard (eller något annat att skriva på) känns tomt och ödsligt. Just nu använder jag mig av blädderblocket, men det känns litet och futtigt. Men ... även små tingestar kan vara mycket användbara.

Jag undrar också hur många gånger per dag som jag använder whiteboarden. Väldigt många gånger blir svaret. Hur ofta använder du din whiteboard? Har du någonsin reflekterat över detta?
Bild: Öpedagogen

5 kommentarer:

Morrica sa...

Konstant, hela tiden! Alltid! Oavbrutet, den är dekorerad kring kanterna med små viktiga ordningsregler (ät mat var dag, sov om natten och sånt), alfabet, påminnelser och komihåger, och ständigt fullskriven. Eleverna brukar skämta om att jag skulle behöva en till, på nästa vägg, för att slippa sudda så mycket =)

Ett blädderblock skulle kännas väldigt begränsande, jag tycker synd om dig och ditt klassrum!

Öpedagogen sa...

Det var det jag visste!! En lärare klarar sig INTE utan en whiteboard, Smartboard eller annan "skrivtavla". Skulle kanske resa land och rike runt för att samla stoff till en bok om alla whiteboards som finns runt om i Sveriges alla skolor. Boken skulle självklart innehålla massor med bilder av olika whiteboards och dess innehåll.

Anna - lärare för nyanlända sa...

Samma här, hela tiden! (Fast jag har en gammaldags svart tavla)

Så du ska få en smartboard? Det måste du berätta mer om!

//Anna

Öpedagogen sa...

Japp det ska jag absolut göra - det kommer nog bli mycket Smartboardinlägg framöver kan jag tro ...

Fröken T sa...

Min Smartboard sitter fastsatt mitt på whiteboarden, så jag har både whiteboard och smartboarde men använder smarta tavlan nästan till 99%. Fast när det är andra lärare som är i mitt klassrum använder de whiteboarden till 99% för de är lite rädda för smarta tavlan tror jag :)