10 januari 2009

Schemafunderingar




Efter att ha läst Vygotskijinspirerande böcker under jullovet kände jag mig inte nöjd med vårt schema. Kollegan och jag diskuterade, fram och tillbaka. För oss är det väldigt viktigt att ha med våra elever i alla diskussioner, både det som rör innehåll och form i skolan. Därför diskuterade vi vårt schema igår. Vad var bra, mindre bra, var några pass för långa, för korta, var det något annat de ville ta upp? Diskussionerna blev jättebra - JÖSSES VAD KLOKA BARN/UNGDOMAR ÄR!! Vi ska lyssna på dem mer än vad vi gör....
Eleverna fick också skriva ner individuellt vad de tyckte, ni finner några exempel här ovanför. En elev skrev först individuellt och sedan tog eleven schemat och visade VÄLDIGT TYDLIGT SINA TANKAR OM SIN SKOLDAG! Jag blir nyfiken på hur eleven tänker och samtidigt väldigt fundersam. Varför är skolan så tråkig för just den här eleven? Jag själv tycker att vi har bra skoldagar, men inget skall tas för givet. Jag får undersöka vidare på måndag. Processen angående vårt schema är igång, det ska bli intressant och spännande och se var den tar vägen.
Bilder: Öpedagogen

Inga kommentarer: