24 januari 2009

Ärligt, härligt eller förfärligt?

Sitter med Mediarådets skrift "Det unga internet - ärligt, härligt eller förfärligt"? Jag är intresserad av allt som har att göra med barn/ungdomar/elevers användande av IT/mobiler etc. Jag anser att det är av största vikt att vi vuxna som finns runt dessa barn har ett oerhört stort ansvar att hjälpa dem med att kritiskt granska det "självklara" - alltså det som eleverna anser som det mest självklara - att vara uppkopplade via dator eller mobil.

Igår satt eleverna och surfade runt på Skolväskans länksamling. Till slut hittade två elever en sida med synvillor. De kom till mig och sa:

-"Kom, du måste bara se det här, det är jätteläskigt!".
Jag följde med och slog mig ner vid datorn tillsammans med dem. Vi kom in på denna sida där du kan klicka dig vidare till "Djävulen" så vet du vad jag pratar om. Dessa flickor tyckte att det var helt otroooooooooligt att det kunde bli en sådan läskig bild samtidigt vid ett sådant fruktansvärt tillfälle som den 11 september. Då ställde jag en fråga till dem:
- "Kan det vara så att denna bild är manipulerad och ändrad i t ex PhotoFiltre eller PhotsShop?" - "Ehhhh, ja så kan det faktist vara", svarade den ena eleven. Efter några sekunders reflekterande fortsatte eleven:
- "Men jag tror faktiskt att den inte är manipulerad, jag tror att den är riktig".

Jag hade i alla fall ställt frågan, de fick fundera ett tag, stanna upp och bli kritiska för att sedan avfärda min teori och faktiskt tro vad de själva ville tro på.
Ja, som sagt, om nu Mediarådets skrift har med ovanstående lilla episod att göra återstår att se. Det ska i alla fall bli intressant läsning.
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Mia sa...

Det var en inspirerande sida med klurigheter du !Tack för tipset! Hade kul själv en lång stund och hittade flera bra klurigheter att ta upp med eleverna för lite extra reflektion...
Gut!
= )

Öpedagogen sa...

Det är det som är det fina i kråksången - genom bloggarna delas idéer och tankar och blir till ny kunskap någon annanstans. Kram!!