09 januari 2009

Jeopardy

Satt hela kvällen igår och gjorde ett Jeopardy i Power Point. Var himla glad när jag till slut var klar. Sparade Jeopardyn på mitt USB och skulle sedan visa dottern när hon kom hem. Och gissa vad...? Jo allt var borta. Trött som jag var höll jag på att börja gråta - men jag bet ihop och gjorde om ALLT!!! Framåt 22 tiden var jag till slut åter klar.
Idag hade vi då den stora drabbningen - och vilket engagemang hos eleverna!!! De tyckte att det var jätteroligt!! Innehållet i detta Jeopardy var väldigt blandat men man kan ju koncentrera det till vilket ämne som helst i skolan. Har redan idéer som snurrar. Jag rekommenderar varmt detta sätt att arbeta med eleverna - samarbete, skolkunskaper, livskunskaper, problemlösning, engagemang, nyfikenhet, diskussioner mellan eleverna m.m, m.m.

3 kommentarer:

Morrica sa...

och så tävlingsmomentet. Få saker får igång elever, särskilt lite äldre årgångar, så till den grad som tävlingsmomentet gör. Möjligheten att vinna en liten gubbe av plast, en tablettask eller ett paket tuggummi får elever att begå stordåd, har jag märkt.

Viss sparsamhet i bruket rekommenderas ändå, det går hårt åt möbelemanget =)

Fröken T sa...

Till sånt här ju SMARTboarden fantastisk. Jag brukar använda SMART Notebook 10,som följer med SMARTboarden att göra olika typer av lekar och frågesporter eftersom det programmet är direkt anpassat. Önskar att jag hade mer tid att pyssla med det bara, suck. Som tur är hittar man en del färdigt hos lektion.se och smartklubben.

Grattis till din resa förresten, efter vad jag läst tror/förstår jag att du är rätt person att åka

Öpedagogen sa...

Morrica - Ehhhh vad händer med möblemanget när ni spelar Jeopardy?? ;D
Fröken T - Vad kul, då kommer Smartboarden väl till användning. HÅller med dig om tidsbrist. Den är den störste motståndaren i min skolvardag. Jag brukar önska att jag hade en assistent som jag kunde be att fullfölja alla mina sprittande idéer. Ja resan - jag fattar nog fortfarande inte att jag ska åka, men det kommer att bli superkul - hoppas jag.