27 januari 2009

I mörkret

Hade igår förmånen att få se förhandsvisningen på filmen "I taket lyser stjärnorna". Filmen bygger på boken med samma namn. En stark, vacker och gripande film. Har du möjlighet, gå och se den.

Satt i biomörkret tillsammans med massor av högstadieelever. Det var en upplevelse att se på film tillsammans med dem. De kommenterade, suckade och ställde frågor rakt ut i mörkret. Om jag lyssnade riktigt noga kunde jag faktiskt få en glimt av hur de tänkte och tyckte om filmen. Det var intressant. Mobilerna användes i mörkret och det blev en liten ö av ljus när ägaren använde sin mobil. Vissa av de vuxna stördes av tonåringarna - inte jag. Jag njöt och insåg att tonåringarna har en egen värld där vi vuxna inte riktigt känner oss hemma.

3 kommentarer:

Helena sa...

Jag tänkte också försöka gå och se dem, kanske med en kollega. Jag läste boken för några år sedan och minns att jag tyckte om den.

Öpedagogen sa...

Tycker jag absolut att du ska göra. Har försökt skriva kommentarer på din blogg men blir inte klok på om du kan läsa dem eller inte ...

Mia sa...

Det är i sanning en ynnest när man får ta del av en aldrig så liten bit av den där världen dom lever i.. TonårsVärlden.
På vägen mellan BarndomsLandet och VuxenLivet...