04 januari 2009

Gävle satsar på skolan

Läser i dagens DN Jobb en annons om Gävle kommun som ska satsa på skolan. Yes! tänker jag, kul att en kommun satsar i dessa besparingstider. Döm om min förvåning när jag fortsätter att läsa annonsen:

Gävle satsar på skolan
Barn & Ungdom Gävle formerar sig för framtiden och skapar en ny ledningsorganisation. Nu söker vi:
  • Administrativ chef
  • Produktionsstödschef
  • Personalstrateg
  • Ekonomicontroller
  • Myndighets- och kvalitetscontroller
  • Informations- och marknadsstrateg

Ehhhh?? Va??? Hur ska dessa ovanstående tjänster göra att skolan satsas på? Jag fattar verkligen ingenting .. men jag är ju bara en lärare som arbetar ute i verkligheten - det kanske inte är meningen att jag ska förstå. Jag trodde kanske att fler pedagoger i verksamheten, skolutvecklingsarbeten, fortbildning etc skulle stärka skolan. Men, men .... det verkar inte som att kommunen är intresserad av att anställe fler pedagoger ...

2 kommentarer:

Mor Anka sa...

flera personer med bra mycket högre lön än vad lärarna själva har, lär ju endast bidra med att resurserna försvinner om de nu fanns....fy va trist

Öpedagogen sa...

Mor Anka - Ja det är ju så jag också tror, men jag hoppas verkligen att jag har fel och att dessa personer tillför skolan något.