07 januari 2009

Gammalt möter nytt

Jag lämnar ifrån mig, kastar, lägger undan, sparar - jag vet inte vad jag ska göra med den. Min gamla och vältummade Kursplan - min följeslagare i min undervisning. Jag har fått en ny - Grundskolans regelbok - där skollag, läroplan, grundskoleförordningen, kursplaner och betygskriterier finns samlade i en och samma bok. Den nya boken känns lite obekväm, så oanvänd, så opersonlig ... Där finns inga kommentarer skrivna, inga understrykningar, inga vikta hörn, inget gem eller något som talar om att den är använd. Kanske skulle jag spilla lite te i den, tappa den i snön eller knöla ner den i min väska så att den inte känns så ny. Jag får helt enkelt bara att använda den ....

8 kommentarer:

Morrica sa...

Ni kommer att bli vänner, såklart, och sen kommer den nya, reviderade (eller helt omgjorda) och så får man börja om igen.

Fröken T sa...

Rita gubbar och smileys i den, det brukar jag göra med nya böcker. Då känns dem mer hemtama och välkomnande.

Öpedagogen sa...

Morrica: Nej säg inte så .... ;D

Öpedagogen sa...

Fröken T: Ahhh det ska jag absolut göra...

joha88 sa...

Vik spil läs och tumma men det nya omslaget är såååå mycket tråkigare än den gamla härliga och inspirarande...

Grattis till resa förresten!

Öpedagogen sa...

joha88 - kul att du tittade förbi. Både titel och framsida är direkt fantasilöst - tur att innehållet är desto intressantare ;D

Caroline sa...

Vänta en månad sedan är den som din gamla! Nu sitter jag och jämför strävansmål i en massa ämnen för att se till att Världen blir ett spännande tema. Vet inte om jag rekomenderade den här boken innan men den är bra. Sex godis & mobiltelefoner!

IT-mamman sa...

Vill precis som joha88 gratulera till resan! Berätta gärna mer! Hur, vad och allt!