29 januari 2009

Boktips

Det var svårt att få igång eleverna idag efter att vi läst klart Viveca Sundhs "Jag har redan en pappa". Jag var nyfiken på vilka tankar eleverna hade. Det var tyst - lääääänge, ingen ville säga något. Efter ett tag började en elev med att undra över hur det skulle gå med Uffe och pappans kontakt. En annan undrade var Kristina hade tagit vägen. Och när några väl hade "lagt ribban" så kom det massor med tankar och funderingar: "Hur skulle Uffe och lillasysterns realtion bli?", Vad konstigt att Uffe och Stickan fick se den nyfödda genom ett glasfönster osv.

Efter det kom vi in på tankar kring elevernas födelse, deras BB-vistelse och deras namn. De diskuterade det här lilla armandet (som fröken först trodde var en dopgåva) men det visade sig vara plastbandet med numret som varje nyfödd bebis har runt sin handled. Eleverna visste inte vad numret stod för. Vi diskuterade hur mycket hår eleverna hade på huvudet när de föddes och vilken färgen var. Jag riktigt njöt - för länge trodde jag inte att de ville kommentera boken, men när väl några började tog tankarna och funderingarna aldrig slut.

Jag rekommenderar boken, det finns mycket att fundera och diskutera kring skilsmässa, nya styvföräldrar, "låtsasfarmor", oro, rädsla och kamratskap.

Inga kommentarer: