11 december 2008

Nyfikenhet och lust

- Åh nej, är det rast??
- Ja, det är rast, säger jag.
- Vi vill inte gå ut, säger eleverna.
Minuterna tickar på och till slut säger jag:
- Nu går jag ut på rast...
Eleverna är kvar ...

Det gäller att väcka deras nyfikenhet. Det gjorde vi idag.

Jag har tonårsbarn och i somras rensade vi i deras sparade leksakskartonger. I den "kasserade" högen hittade jag en massa småfigurer. De sparade jag och lade i zip-påsar. Figurerna använder vi flitigt på engelskan. Eleverna får välja ut några figurer som de vill prata om och sedan sätter de igång. De har hur mycket som helst att säga om sina figurer. Det är fantastiskt att höra och se deras glädje i att kommunicera på engelska. Idag utvecklade vi detta och startade igång ett teaterarbete. Samma figurer skulle användas igen, men denna gång skulle det ordnas med rekvisita och bakgrunder (färgade A4-papper). Ni skulle ha hört vilka diskussioner det blev!!!Det pratades och pratades, inte så mycket engelska dock i inledningsskedet, men det pratades och planerades teateruppsättningar. Vilken fantasi elever är ägare av - det finns liksom inga gränser. Vid nästa lektionstillfälle kommer det att bli mer fokus på engelskan - jag längtar redan. Och att de sedan inte vill gå ut på rast (inte ens en elev som alltid vill gå ut) ... då är vi absolut på rätt väg.
Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

FrökenS sa...

Ser jättekul ut! Det är annat än det tråk jag håller på med hela dagarna.