12 december 2008

Idag fick eleverna själva välja vad de ville göra på vår datortid ... ehh låter ålderdomligt att kalla det datortid, eftersom vi använder datorerna mest hela dagarna, men på fredagarna brukar vi ha en lektion då vi går igenom nya program, diskuterar och granskar kritiskt etc. Vi har delat upp killarna och tjejerna för sig. Idag fick de alltså välja själva och det var intressant att se vad de valde och höra deras resonemang. Generellt kan jag säga att de valde så här:
  • Killarna: De sökte på Youtube - vapen, motor, softairgun fighter etc.

  • Tjejerna: De valde att chatta med kompisar, lyssna på musik etc

När jag såg vad killarna sökte och hur de disktuerade "Ah vad häftig, wow en sån skulle man ha" osv insåg jag att vi måste ge oss ut på Youtube tillsammans, titta på filmer och diskutera om de är sanna eller inte. En kille tittade på när några människor sköt med softairguns på en kille som var bar på överkroppen. Vi kunde se hur han blev träffad och att det gav röda stora blemmor. Jag undrade själv om detta var på riktigt eller om det var fejkat. Jag funderade vidare om det är det här eleverna sitter och ser på när de surfar hemma. Tjejerna sitter och chattar med folk som de träffat i cyberspace. Här behöver det också diskuteras - vem är dessa personer, vad kan man berätta om sig själv. Vi lärare har en viktig uppgift att lyfta datoranvändandet till en diskussion....
Det var lärorikt att låta dem surfa fritt - det gav inspiration och idéer om kommande datalektioner....
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Killfröken sa...

I min kommun fick någon IT-fjant för sig att YouTube borde spärras. Som om den sidan, med en armé av moderatorer som delar en ultrakonservativ värdegrund skulle ha särskilt mycket "farligt" material...

jag skrev ett argt mail till kommunens IT-avdelning och ett par dagar senare var det löst. Nu är YouTube en återkommande källa för lärdom.

//Killfröken

Öpedagogen sa...

Det är bra att du/vi försvarar elevernas rätt i skolan - det är vi skyldiga att göra :D