16 december 2008

Diskutera mera


Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Vi måste diskutera och verkligen lyssna på vad våra elever har att säga. Jag är ibland för stressad för att lyssna ... jag måste sakta ner och lyssna på riktigt. När eleverna får tid, när de känner att vi verkligen lyssnar - det är då de öppnar sig och börjar att berätta .... Det borde stå följande i läroplanen och i kursplanen: "Använd mycket tid i skolan till att lyssna på eleverna". Det är när de börjar att berätta som vi lärare kan förstå vad vi har gjort bra och vad vi behöver förbättra, både själva och tillsammans med eleverna.

Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

Anna - lärare för nyanlända sa...

Du har SÅÅÅ rätt! Verkligen! Att lyssna har man liksom "inte tid" för fastän det är så viktigt!

Jag har inte haft tid att blogga på ett tag, jag håller på att skola in min yngsta på dagis medan mellantjejen har haft vattkoppor. Fullt upp alltså. Tack för att du efterlyste mig!

//Anna