24 december 2008

Det finns en bok för oss alla

Vi läser mycket i vår familj, jag, mannen och tonårsdottern. Den snart vuxna sonen har dock aldrig varit någon lustläsare, trots att han omges med travar av böcker. Jag har alltid försökt att hitta intressanta böcker, fantasyböcker, ljudböcker, faktaböcker - men inget bokintresse har dykt upp .... förrän idag ....

Utan att gå in på detaljer har vår son varit mycket sjuk, så för ett år sedan när det var som värst, med många och långa sjukhusbesök var jag tvungen att ventilera mina tankar. Jag köpte en vacker bok, fattade pennan och SKREV!!! All oro, rädsla, funderingar, tankar - ja allt skrev jag ner i denna bok. Till och med alla sms som sonen, dottern, mannen och jag skickade kors och tvärs, fram och tillbaka till varandra under den jobbiga tiden. Boken blev min ventil och den är känslofylld att läsa ... sonen mår bra idag.

Sonen har varit mycket intresserad av boken och dess innehåll och jag bestämde mig för att ge den till honom i julklapp i år. Han fick den imorse vid 10 tiden och han läser fortfarande ... :D

Alltså .... det finns en bok för var och en av oss, vi behöver bara finna något som intresserar läsaren och ett bra infallsvinkel - då kan vi alla ha förmånen att bli lustläsare.
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: