03 december 2008

Det blev roliga ord

Idag diskuterade vi en bild där det fanns en markis... Eleverna undrade vad det hette och jag frågade dem om de ville gissa. Jo det ville de

  • parasoll? ... Nej ett parasoll är som ett stort paraply.
  • banderoll? ... Nej det är en pappers- eller tygremsa som man skriver text på. Banderollen kanske bär på när man demonstrerar.
  • persienn? ... Nej en persienn har du hemma i ditt fönster som du kan dra upp och ner eller vinkla när solen inte ska lysa in.

    Hmmm alla eleverna funderade och jag undrade om de ville ha två ledtrådar. Det ville de...
    Första delen av ordet är mitt namns tre första bokstäver ....
  • Mar .... det kom de fram till fort ..

Andra delen av ordet är en synonym till kille ......

  • Marboy .... nej (läraren fnissar)
  • Margrabb .... nej (läraren fnissar lite mer)
  • Margosse ... nej (läraren är imponerad av elevernas fantasi)
  • Markille ... nej och nu berättade läraren att det som vi så länge undrade över heter:

    MARKIS
    Efteråt insåg jag att jag inte så fort skulle ha gett dem rätt svar ... hade jag låtit dem hållas ett tag till hade vi kommit på så många fler roliga ord ...... Men nu har jag lärt mig det och tänker nästa gång ha lite mer is i magen...


Inga kommentarer: