29 november 2008

Tankearbete pågår


Så här skrev eleverna om att göra ett eget geometriprov:


  • Det var jätteroligt för man fick tänka efter så mycket. Det var lite klurigt att komma på frågor som blev bra, men jag blev nöjd.
  • Det var lite klurigt för att det var svårt att komma på saker. Men annars var det roligt.
  • Roligt.
  • Jag tyckte att det var som att räkna i vanliga matteboken, men det var lite roligare för att man fick komma på egna frågor och det var lite lättare för att man gjorde de i sin egen nivå.
  • Det känns jättebra för att man får testa. Roligare än vad jag trodde. Men svårt också på samma gång.
  • Det var kul men också svårt för det var svårt att hitta på vad jag skulle göra!
  • Kul för att det var klurigt och svårt men ändå roligt.
  • Det var jättekul!!! Man får visa vad man är mer och mindre säker på.
  • Det var superkul att göra ett matteprov :D
  • Det var bra därför man fick mer visa vad man kunde.

    Tänk att eleverna upplever att det är bra, lite roligt, kul, superkul, klurigt och jättekul att göra matteprov. Läraren ler med hela ansiktet :D :D :D :D och anser att vi återigen uppfyller några mål från våra styrdokument :
  • ...utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet ....
  • ... utvecklar sin förmåga att formulera, gestalta och lösa problem med hjälp av matematik ...
  • ....sin förmåga att förstå och använda grundläggande geometriska begrepp, egenskaper ...

    och ur Lpo94
    Skolan skall sträva efter att varje elev utvecklar nyfikenhet och lust att lära .... utvecklar tillit till sin egen förmåga.

    Läraren ler med hela ansiktet en gång till :D :D ;D
    Bild: DN

Inga kommentarer: