26 november 2008

Skolverkets samtalsguider

Jag vill varmt rekommendera en av Skolverkets publikationer - Samtalsguider. De är skrivna för att pedagogisk personal ska kunna reflektera och inspireras över den undervisning vi bedriver och förhoppningsvis i samtal med andra pedagoger föra diskussioner kring lärande och kunskap. Med utgångspunkt från resultaten i NU-03 har Myndigheten för skolutveckling tagit fram dessa samtalsguider.

Jag har under förmiddagen börjat att läsa "Samtalsguiden i matematik" och när jag läser den fullkomligt spritter mina tankar runt i huvudet på mig - "Jaha, så kan jag göra, det måste jag fundera vidare på, Ja, så gör jag, nej så gör jag absolut inte....". Jag hoppas att mina kollegor vill läsa och diskutera vidare med mig - det här är sååå intressant. Jag lämnar en länk så att ni kan klicka er vidare, beställa eller skriva ut något som intresserar dig ..
http://www.skolverket.se/sb/d/2483

3 kommentarer:

Erica sa...

Kul. Tack. Kollar direkt.

Anna - lärare för nyanlända sa...

Jag gillar också samtalsguiderna. Fast jag har bara läst den för svenska som andrasrpråk ordentligt...

IT-mamman sa...

Så viktigt med sådana samtal! Och tyvärr så sällan förekommande på många håll. Bra att dessa guider finns! Tack!