18 november 2008

Datorer

Jag är förspråkare för att använda datorer i undervisningen. Vi lärare måste vara uppdaterade på vad datorvärlden har att erbjuda våra elever ... det är ett måste. Men jag gillar inte när datorerna strular och gör så att elevernas arbeten försvinner. Nu vet jag att ingenting bör försvinna utan ska finnas kvar någonstans i datorn ... men jag letade och letade idag, blev frusterad och en gnutta sur men kunde inte hitta det jag sökte. I dessa lägen föredrar jag helt enkelt papper och penna. Även om man lägger det lite på sidan om finns det i alla fall kvar. Det som nu försvann från elevens mapp i datorn fanns som tur kvar i elevens skrivbok, en sorts "kladd". Jag skrev ner det på datorn åt eleven, så imorgon finns det där igen ... och eleven kan återigen fortsätta med sitt arbete i datorns värld ...
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: