26 november 2008

Bedömning/omdömen

Nu har jag samtalat med kära kollegor om skriftliga omdömen. Det känns som om de har fokus på det skriftliga omdömet i sig medan mitt fokus nu har skjutits från det skriftliga omdömet till själva bedömningen. Det är intressant hur diskussioner utvecklas till tankar och funderingar hos mig och förhoppningsvis även hos mina kollegor. Jag har nu läste Skolverkets samtalsguide i matematik och det som blir tydligast för mig är "Hur bedömer jag mina elever?" Gör jag det? Nja ... om jag ska erkänna är jag nog egentligen väldigt dålig på det. Om jag inte bedömer eleverna kan jag inte heller skriva några skriftliga kunskapsomdömen ... hmmm. Nu har jag så mycket tankar i huvudet som bara far runt. Det känns som om tankarna är som flygande trollsländor - ena sekunden är de här och andra sekunden är de där. Jag behöver sätta mig ner och strukturera upp mina tankar så att jag får en klar bild om hur och vad jag ska bedöma. Sedan ska mina elever också bedöma sig själva, allt enligt Lpo94. Det känns som om jag är på väg till något bra, men vägen dit kommer antagligen bli både krokig och uppförsbackig... men själva resan kommer att bli väldigt givande

1 kommentar:

Helena sa...

Tack för kommentaren i min blogg, det känns roligt att någon har upptäckt att jag och den finns! :-) Tack för tipset om samtalsguiderna, ska skriva ut dem på jobbet imorgon.